Himlen tippar över— postpunkpoesi 1981–1987
av Håkan Sandell

Fri Press pre­sen­te­rar ett urval av Håkan San­dells dik­ter – så som de stod pub­li­ce­ra­de i tidi­ga anto­lo­gi­er och punk-fan­zi­nes, dikt­häf­ten, tid­skrif­ter – och från out­giv­na manu­skript. För­or­det är för­fat­tat av Tho­mas C Erics­son som själv höll i en av des­sa under­jor­dis­ka tid­skrif­ter. Han ver­ka­de ock­så som poe­si­ar­ran­gör på rock­fes­ti­va­ler, och kan min­nas tiden. San­dell kom­men­te­rar ock­så sina dik­ter i efter­föl­jan­de noter.

”I bör­jan av 80-talet var de fles­ta musikupp­le­vel­ser för­knip­pa­de med käl­la­re och betong.” Så inleds för­or­det. Under skol­ras­ter­na, fort­sät­ter han, byt­tes bland­band och man läs­te NME (New Musi­cal Express, ett brit­tiskt musik­ma­ga­sin.) Musi­ken det lyss­na­des till var The Clash, Tal­king Heads, The Sex Pistols, Joy Divi­sion och Nick CaveEbba Grön, Dag Vag Rymdim­pe­ri­et och Brän­da Barn fanns med. Tex­ter­na betyd­de ofta mer än det musikaliska.

Poe­sin kom ock­så uti­från med dik­ta­re som Wil­li­am Bur­roug­hs, Allen Gins­berg, och de frans­ka poe­ter­na. Mind­re bok­för­lag som Bak­håll gav ut de böc­ker de själ­va vil­le läsa. Lika så gjor­de poe­ter­na själ­va. Musi­ken och poe­sin blev livet så som det skul­le levas. På and­ra sidan sun­det fanns själs­frän­der och inspi­re­ran­de upp­täckts­fär­der före­togs till kon­ti­nen­tens kulturmetropoler.

Tho­mas C Erics­son igen: “En natt för­vand­la­des en kom­mu­nal kopi­a­tor till vår rota­tions­press ut i värl­den. Tid­skrif­ten Den Blin­de Argus föd­des 1985. Strax där­ef­ter star­ta­de Lukas Moodys­son ett lik­nan­de poe­si­fan­zi­ne, Spao Spas­si­ba. Vi hit­ta­de snart varand­ra via små noti­ser i tid­skrif­ten Kan­ni­bal och upp­täck­te att vi hade mas­sor av gemen­sam­ma referenser.

Kort om Håkan Sandell »

Sömn­lös
Män kan inte sova om somrarna
— den mening­en sam­man­fat­tar livet
I de trist belys­ta pojkrummen
blän­ker de tum­ma­de herrtidningarna
bara något mer än billyktorna
Jag ser mig själv som grabb
på en för­bränd hori­sont­lös gräsmatta
med ett bad­min­ton­rack i handen
som döl­jer ett hål i tinningen
Det är inte bara en bild
Jag ser mig själv igen
en bru­talt kall nyårsafton
en kort­växt Kas­par Hauser-figur
i täck­jac­ka och vål­nads­blå jeans
ta ett steg till­ba­ka från raketen
Och så är jag åter androgyn
under enkro­nor­na på ögonlocken
[1985]

En av sin gene­ra­tions intres­san­tas­te poe­ter. Dik­ter­na är sug­ges­ti­va och feb­ri­ga.“
Mag­nus Grehn i Tranås-Pos­ten/­Bou­le­vard

Line

Nyfödd poe­si, lik­som nyfödd musik, är inte det säms­ta, det kan tvärtom vara det bäs­ta.“
Bengt Eriks­son i Ystads Allehanda

Line

San­dells ung­doms­syn­der är väl vär­da att läsa.“
Peo Rask i Norr­länds­ka Socialdemokraten

Line

Det är här poe­sin får form och mog­nar, och inne­hål­let får en sta­bi­li­tet och en ren­het.“
Bo Bjel­ve­ham­mar i Opulens

Line

PRIS: 178:-

KÖP DIREKT FRÅN OSS ♥

eller

KÖP BOKEN  BOKUS

KÖP BOKEN ADLIBRIS
Line
BILD: Omslaget till 'Jag erkänner att jag levde upp mitt liv' av Håkan Sandell

Fri Press har han tidi­ga­re utgi­vit San­dells essä- och dikt­tolk­nings­vo­lym Jag erkän­ner att jag lev­de upp mitt liv — Åtta poe­ter från Afri­ka och Asi­en. Sam­man­lagt lig­ger han bakom ett tret­ti­o­tal böc­ker och pub­li­ka­tio­ner, huvud­sak­li­gen de tju­go diktsamlingarna.