Hoppa till innehåll

Eva Ermenz

  • av Dag Persson
Eva Ermenz – författare

”Att skri­va är för mig en livsnöd­vän­dig­het”, säger Eva Ermenz. Det bör­ja­de med insän­da­re till tid­ning­ar, novel­ler, omar­be­ta­de upp­sat­ser och dik­ter när hon var i 12-års­ål­dern. Huset vid ån i Dalarna inspi­re­ra­de till kre­a­ti­vi­tet. Kanske för att det inte fanns så myc­ket annat att syss­la med efter skol­da­gen, fiol­spe­lan­det och den stränga pia­no­lä­ra­rin­nan från Österrike. ”Jag dröm­de all­tid om att någon gång i fram­ti­den få se min egen bok lig­ga i bok­han­delns skylt­föns­ter”, berät­tar hon.

Eva Ermenz kom­mer i år (2024) ut med sin tred­je bok här på Fri Press: NOIR — frans­ka nyan­ser. De två tidi­ga­re är MIDORI – japans­ka bil­der (2016) och SHIRO – japans­ka dröm­mar (2019). Efter att ha för­ä­rats ett resesti­pen­di­um av Författarfonden har intres­set vux­it för Japan, japansk kul­tur – och inte minst haiku.

De tre böc­ker­na är skriv­na i den lit­te­rä­ra for­men ”hai­bun” – vil­ken gär­na till­skrivs den gam­le hai­ku­mäs­ta­ren Basho (1644–1694) genom hans beröm­da verk Oku no Hosomichi, på japans­ka: 奥の細道, i svensk över­sätt­ning: En färd i det inre av lan­det. Det är en slags rese­dag­bok från en vand­ring som Basho före­tog till­sam­mans med sin vän Sora 1689. Instuckna i pro­sa­tex­ten fin­ner vi haiku­dik­ter som inte bara för­skö­nar skild­ring­en utan som ock­så väc­ker de fler sin­nen hos läsa­ren. I den­na anda arbe­tar Eva Ermenz.

Drömmen om att kun­na se sin egen bok kom att drö­ja. Studier, spän­nan­de arbe­ten på frans­ka och inter­na­tio­nel­la före­tag, familj och resor kom emel­lan men så en dag släpp­te hon taget. ”Jag sa upp mig från mina arbets­gi­va­re i Frankrike och bestäm­de mig för att skri­va på hel­tid. Dessutom vil­le jag skå­de­spe­la. Allt går bara vil­jan finns.”

Att för­med­la käns­lor och stäm­ning­ar på ett poe­tiskt språk är något hon brin­ner för. Och hon har vil­jan och ener­gin och för­må­gan att tän­ka posi­tivt när det gäl­ler. ”När barn läm­nar hem­met kan sak­na­den mana fram orden”, säger hon och rela­te­rar till sin debut­bok Den mor­go­nen och alla and­ra morg­nar (Eget för­lag 1999). Det är en tunn volym som fick recen­sen­ter­na att skri­va: ”En liten bok med ett stort innehåll”.

Hon har utkom­mit med fler än dus­sin­ta­let egna böc­ker, mesta­dels dikt men även pro­sa, anto­lo­gi­er, pjä­ser och musik­pro­gram och hon har bidra­git i flera anto­lo­gi­er. Att få gestal­ta fil­mi­ko­nen Lauren Bacall i Lars von Triers film Dogville blev hen­nes inträ­de till tea­ter och film. Eva Ermenz har ock­så skri­vit manus och spe­lat i tea­ter­grup­pen Duo Nostalgica till­sam­mans med AC Byström, bland annat för Stockholms Stadsmuseum. ”Kombinationen age­ra – for­mu­le­ra, är rätt för mig”, säger hon. ”Jag vill berö­ra med det jag skapar!”

Publicerade verk:

  • Noir — frans­ka nyan­ser
    Fri Press 2024
  • Assisi Klara ljus
    Tregraf 2021
  • Maskerad – migrän­fri på Piazza Navona
    Saga Egmont 2020
  • Shiro – japans­ka dröm­mar
    Fri Press 2019
  • Midori – japans­ka bil­der
    Fri Press 2016
  • I Johannesnatt – dik­ter från en gräns­trakt
    Fjäril för­lag 2014
  • Fjärilsöga
    Fjäril för­lag 2013
  • Bäckebölja – dik­ter
    Podium 2011
  • Bäckebölja – dik­ter
    Podium 2011
  • Maskerad – migrän­fri på Piazza Navona
    Dejavu 2010 (I:a utg 2005)
  • Nära dig när det vän­der
    Podium 2009
  • Undervatten – dikt
    Pärlan 2007
  • Röda dju­pet
    Gardese 2004
  • Gardiner på mitt glas – poe­tiskt om vin
    Gardese 2000
  • Den mor­go­nen och alla and­ra morg­nar
    Gärde-Ermenz 1999

GAMMALT OCH NYTT FRÅN FÖRLAGET

Fri Press webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.   Läs om våra cookies och vår integritetspolicy!