Dikterna i Kråkmåndag är surrealistiska. Det häftiga flödet av ting som ofta befinner sig i absurda och överraskande tillstånd, tillsammans med deras ofta omöjliga förhållande till varandra, sätter ens egen fantasi i sken. Försöken att söka logik – kanske en slags mening – faller först på skam och en rycks istället med i Halls handlösa fall, ner i en slags inverterad verklighet.
bensin som
lagrats på ekfat
en björn som
smugglar människor i handväskan
skyskraporna som tofflor och
solsystemet i pungen
sextio traktorer
som skjuts upp i rymden
Det kan ses som humoristiskt, som satir. Men en slags annan förståelse för dikterna kan växa fram i läsningen. Om detta är meningen får vi aldrig veta utan det vi anar får stå för oss själva.
Det går att tolka Hall som kritisk, inte minst mot moderniteten och alla dess uttryck – ”ekfatslagrad bensin”, ”skyskrapor” och ”traktorer”. Men faller då texten som dada? De tidiga dadaisterna och andra modernister var ju inte heller alltid så kritiska mot det moderna. Istället såg de i det tidiga 1900-talets framväxande teknik och maskiner ett slags motgift till förstockade och dogmatiska borgerliga kulturella uttryck. De såg möjligheter i snabbare kommunikationer och nya uttryckssätt. Men tiden har gått. Och en kan undra om det moderna samhället blev vad dadaister, surrealister och andra i det kulturella avantgardet hoppats på. Erik Hall greppar surrealismens knivskarpa verktyg och dissekerar med förbundna ögon samhället, tidsandan och oss som lever där. Läs Kråkmåndag och följ med i fallet.
Om Erik Hall »
Kråkmåndag i webbshoppen »
FP-174 • ISBN: 978–91-88765–29‑1
Erik Hall läser på Mässingshornet • november 2019