I en samling kortare essäer utforskar hon gränslandet mellan ett rikt yrkesliv och pensionen. Frimodigt tar hos sig an det som för en del innebär en utvecklingskris men lyfter också de möjligheter som öppnar sig.
Perspektiven växlar mellan hennes starkt personliga erfarenheter och de mer allmänna. Hon ställer sig frågor som ”Kan livet någonsin bli lika meningsfullt som tidigare? Och vad gör man av all tid?”.
Där inte förnuftet och den stränga logiken räcker till, försöker hon också fånga känslorna i diktens form. Om livet är en resa skulle vi kunna kalla Den ambivalenta pensionären för en modern ”haibun”*.
Ej rädd för döden
Tacksamt för allt jag fått
Vill ändå vara kvar
Så länge jag kan beröras
I kapitlet Pensionären och Bilden av pensionären kompletterar Waldenström sin egna iaktagelser med statistik. ”Mest förvånad blir jag över att jag som 75-åring förväntas leva 19 år till, om jag följer genomsnittet. Alltså tills jag blir 94 år!” En del presenterar hon också med några diagram. Här ett exempel:
FP-243 • ISBN: 978–91-88765–96‑3
”Jag använder bara ordet pensionär när jag vill utnyttja rabatten på tunnelbanan eller vid inträde på något museum. För övrigt känns etiketten obekväm.” skriver hon.
LÄS MER OM
ULLA WALDENSTRÖM OCH HENNES SKRIVANDE HÄR »
* Haibun är en litterär form med ursprung i Japan, som kombinerar prosa och haiku. Utbudet av haibun är brett och inkluderar ofta självbiografi, dagbok, essä, prosadikt, novell och resedagbok.
Vännen Cecilia Runnström, fd förlagschef vid vid Karolinska Institutet University Press, menar att det är ett svårt ämne Waldenström valt och att Den ambivalenta pensionären är intressant läsning:
”Min övergripande känsla är: tänk att du kan hålla balansen så väl mellan osentimentalt förmedlande och att låta din läsare få komma dig nära.”
”Dina inskjutna poem är oftast suveränt ackompanjerande, det är ett uttryck för din livsglädje, tror jag, att du bara strör ut dem bland reflektioner och tabeller, utan att låta dig hindras av brist på erfarenhet eller vördnad inför poesin. Yep!”