Susanne Andréasson Nilsson (1956) har tre vuxna barn och bor på landet med sin man. Paret har 2 katter, 1 hund, 7 höns och 25 koifiskar. Men som alla förstår räcker inte detta, så det finns nu planer på en liten flock alpackor som ska beta på ängen framför huset.
”När jag fann haikuns form upplevde jag en enorm skaparglädje” säger hon. Hon fann att den bundna formen gav henne en trygg ram inom vilken vad som helst kunde få ske. ”Just detta, att se skeenden och föremål ur en annan vinkel än den gängse, är något som ger mig glädje”, berättar hon vidare.
Susanne Andréasson Nilsson växte upp i Kortedala och Frölunda, men redan i 16-årsåldern flyttade hon mot sin föräldrars vilja till ett kollektiv i en rivningslägenhet i det gamla Olskroken. De flesta där gick på det omsusade ”Experimentgymnasiet”. (Se UR-dokumentären om skolexperiment i Göteborg 1969–1975.) ”Att börja där var som att äntligen släppas fri”, säger hon. ”Vi tänjde på alla gränser som fanns, och efter ett tag gick det livet helt enkelt inte att kombinera med ett inrutat radhusliv i Frölunda”.
I kollektivets lägenhet fanns ett rum där det stod en gammal skrivmaskin av märket Halda (med dåligt färgband). Bordet var gjort av en dörr och bredvid låg en hög tomma papper. Susanne hävdar att detta var själva förebådandet till vår tids sociala medier. Kollektivets innevånare turades om att sätta sig vid bordet och skriva av sig. Efter kom nästa person och läste och kommenterade, och skrev sedan något eget.
Skrivandet har sedan dess funnits med Andréasson Nilsson genom livet, som en dröm, en längtans bordunton.
Att så tidigt i livet slippa ifrån kärnfamiljens tvångströja, och formas av (bland mycket annat som inte lämpar sig i tryck men som ändå utvidgar sinnet) medlemskapet i ”Anarkoutopiska Federationen Chattanogachocho” vars slogan var ”Allt genast!” och en mycket stark existensiell längtan, gjorde att livet inte alltid gick spikrakt.
Efter ett antal år med mångsysslande, barn, äktenskap m m läste jag på en god väns initiativ till sjuksköterska. Sedan blev det fler barn och ny utbildning till barnmorska, flytt till landet och lite mer harmoni.
Susanne har också sysslat med gerillaplantering, ett inte helt lätt projekt eftersom hon vill plantera ord som ska gå att läsa. ”Med lite god vilja kan den som vill (under en kort period på våren) se ett ”WHY” i vita krokus på en sluttning mittemot Saluhallen i Göteborg. Lite välvilligt regelbrytande gör hjärnan glad” säger hon.
Andréasson Nilssons skapande innefattar idag också ”assemblage”; redan befintliga föremål fogas ihop på nya sätt och får en ny betydelse. Det innebär också en lek med proportioner, som till exempel en pytteliten lastpall under en fastsurrad blåmussla som alltså framstår som gigantisk. Utrustad med broderinål verkar hon som ”Crosstitchninja”. (Följ länk nedan.)
Läs om boken
5 7 5 — kalligrafi med ord »
Efter några skrivarkurser finns det fortfarande romaner i tankarna. Förhoppningen är att de ska materialiserats efter den stundande pensionen om inte skrivkrampen slår till totalt. För att utmana den och sig själv, har Andréasson Nilsson gått tre terminer improvisationsteater helt nyligen. ”Det var väldigt roligt! Som att leka! Kan rekommenderas” säger hon, tar sin cykel och försvinner hem till djuren.
Några noveller av Andréasson Nilsson och ett vegetariskt smörgåstårterecept hittar du på Fri Press Mobil »