Fri Press förlag föddes i Göteborg 1969 men då som ”Free Press”. Detta förpliktigande namn dyker upp lite varstans under denna era. Philadelphia Free Press 1969 Underground Newspaper är ett exempel, ett annat är Washington Free Press som kom redan 1967. Konstnärs- och miljöaktivist-kollektivet på ”Drakabygget” i nordvästra Skåne kallade också sina utgivningar just Free Press.
Den västerländska livsstilen skulle kritiseras. Man ville göra uppror mot det rådande systemet och skapa egna informationskanaler eftersom de traditionella medierna uppfattades som korrupta, konservativa och reaktionära. Den revolterande ungdomsgeneration ville rapportera om orättvisor inte bara i det egna landet utan också i den koloniserade världen med Vietnamkriget som ett slående exempel. Upprop om protester och aktioner behövde spridas liksom idéer, ideologier och alternativa sätt att se verkligheten. Inte sällan hade budskapen socialistiska, anarkistiska eller rent av revolutionära förtecken. Österländsk filosofi och olika ”naturfolks” livsåskådningar och levnadssätt inspirerade många. Visionerna skulle förverkligas och utopierna levas ut.
Fri Press första utgåvor var Free Press 1 – Give Peace a chance, Free Press 2 — Get Back och Free Press 3 — Underground. Dessa var enkla stencilerade tidskrifter vilka delades ut gratis på gator och bibliotek. De trycktes i Experimentgymnasiets källare och flera av de som medverkade i dessa tre utgåvor var också elever på skolan. De handlade om freden och miljön. Man protesterade bland annat emot det då aktuella bygget av en avloppstunnel vilken skulle leda bort det götborgarna inte vill ha, rakt ut i havet utanför Hönö. Bygget stoppades och det blev ett reningsverk i Rya i stället. Häftena innehåll dikter, utfreakade seriestrippar men också seriösa uppsatser som den Anita Goldman skrev om Gandhi och Sarvodaya-rörelsen. Mycket av det som kom till uttryck i skrifterna var nog ett slags icke-vålds-anarkism.
Efter ett par år startade något som kan att likna en förlagsutgivning. En egen Gestetner dupliceringsmaskin införskaffades och med hjälp av elbrända stenciler förfinades stencilerandet till en skön konst under det följande decenniet.
70-talet passerade med titlar som Han-Shan: Kalla berget, De tio oxherdebilderna av Kakuan, Ryokwan, Vajrayana, och Tao vilka vittnar om indiska, japanska och kinesiska influenser. Inspirationen kom delvis från de amerikanska beatpoeterna Gary Snyder, Jack Kerouac, Lawrence Ferlinghetti och Allen Ginsberg vilka också presenterades och tolkades i några skrifter. Ett socialt engagemang och solidaritet med proletariatet gestaltades med titlar som Osäkerhet som liv, Man har stulit vår framtid…men vi skall ta den tillbaka och Makt, kunskap & kapital.
Rätten till lättja av Karl Marx svärson Paul Lafargue från 1880 fick komma ut i svensk översättning. Glappet mellan hur det socialistiska idéerna och det sätt på hur dessa skulle förverkligas växte. Men babyn fick inte kastas ut med badvattnet. En påminnelse om de pacifistiska krafterna från de första brinnande åren blev Min långa marsch med tal, artiklar och intervjuer om det härskande falska och fredens radikalitet med Rudi Dutschke (Fri Press/Symposion 1983).
Förlagets utgivning blev allt bredare, spretigare om en så vill. Det kom bland annat en fotobok, Fragment, av Benny Hellberg och Per Hellmark; Skaftöbilder med foton av Ernst Abrahamsson från åren 1913–1917, sammanställda av Per Hellmark; Judiskhet, dikter om hur det är att vara en judisk människa av Johnie Paikin; Ur mina ögon/Through my eyes, en dagbok med teckningar av Nils Ramhöj från en resa i Peru och Bolivia; Västra Frölunda & Tynnered – från jordbruksbygd till storstadsförort av Bo Ranman.
Början av 1990-talet innebar engagemang för Amazonas ursprungsbefolkning och Bo Ranman besökte och skrev böckerna ”Maira non titaiqui” – Rädda regnskogen och Shipibo-Conibo i Ucayali.
Det kom också ny och bearbetade utgåvor av Kakuans tio oxherdebilder och Daggdroppar på ett lotusblad, om Ryokwan och hans dikter. I det nya millenniet kom en presentation med dikter av Su Tung-po, poeten från östra sluttningen. Chia Taos liv och poesi skildras i Gryningens och skymningens färger. Denna gren i förlagets verksamhet med japansk och kinesisk lyrik växer sig också idag sig allt starkare. Förhoppningen finns att dessa bidrag, tillsammans med nyskriven lyrik i samma anda kan utgöra ett slags motgift till den samtida lyrik som lätt tenderar att blir tung, introvert och i värsta fall epidemisk hopplös.
Haiku kom förlaget med redan på 70-talet och följdes 2004 upp av Mailis Gullin, Dag Persson och Bo Ranmans Haiku-SMS. Lite som en reaktion efter ett decennium i mobiltelefonisamhället.
2007 skrev Bo Ranman Dharmagänget möts – Jack Kerouacs On the Road 50 år. Den bok som så starkt kom att påverka redaktörens liv efter att hans pappa Pelle satt den i den unge Bos hand. De resor och irrande över världen som detta resulterade i går det att läsa om i Längs vägen. I dagarna (november 2018) kom den fjärde och avslutande delen.
2008 kom Kalla Bergets Poesi – Han-shans liv och dikter presenterade med dikter i svensk tolkning av Bo Ranman vilken också 2015 fick ingå i Kinas Dharmagäng, en faksimil med de äldre kinesiska diktarna.
Vid sidan om Bo Ranman, som under åren skött redaktörskapet, har samarbetena varit många. Författarna har själva fått bistå med arbete och kapital. Annars hade det inte blivit så många böcker. Knappa medel, mycket handarbete, knep och knåp och övertygelsen om att även “smal litteratur” ska kunna komma ut är det som är Fri Press förlag. Dag Persson, som redan på 70-talet bidragit med en illustration och på 90-talet fick sina dikter På tiden utgivna, kom vid millennieskiftet att engagera sig allt mer och har tagit rollen som webbmaster. Förlagets tredje medarbetare, Sara Lundstedt anslöt efter hon publicerat sin Japansk Konsthistoria 2009 och Tomt sinne Om HAKUIN, Japansk reformator i ord och bild 2011. Det första numret av Haikumagasinet, med haiku och senryu i serieform, är ett levande exempel från hennes växande bildrepertoar.
Utgivningarna har blivit fler med nyskrivna romaner och noveller inom olika genrer. Mikro-noveller finns också att läsa på webbplatsen Fri Press Mobil. Lyrikproduktionen växer, inte minst med haiku. Se vår aktuell utgivning och arkivexemplar under TITLAR.
2019 fyller alltså förlaget 50 år. Vi firar det genom att hålla ställningarna.
Tryckfrihet!
Men “fri press” betyder så mycket mer än det vårt lilla förlag kan åstadkomma. En fri press är avgörande för ett demokratiskt samhälle, för fred och rättvisa, för att avslöjande av korruption och cyniskt utnyttjande av natur och människor ska kunna nå ut. Vi måste inte bara protestera mot inskränkningar i yttrande- och tryckfrihet i andra länder utan också bevaka den vi har i Sverige!
❤ Svenska PEN: https://www.svenskapen.se
❤ Reportrar utan gränser: http://www.reportrarutangranser.se
❤ Amnesty International: https://www.amnesty.se
Om Tryckfrihet på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihet
Internetfrihet!
Organisationen Freedom House arbetar för att försvara mänskliga rättigheter och främja demokratisk förändring, med fokus på politiska rättigheter och medborgerliga friheter. De har samlat information om hur det ser ut globalt.
”Internet Freedom Status”: https://freedomhouse.org/explore-the-map/
Dag Persson februari 2022