Ronnebysonen Hans Kjellsson ”drömde bort” sin skoltid och sin småstadsångest. Och han bestämde sig tidigt för att ”komma iväg därifrån snabbt som satan så fort tillfälle gavs”. Musiken gav honom vingar och han kom verkligen iväg. Kanske är det nu avståndet i tid och rum som gjort att han kunnat fånga uppväxtens minnen i poetisk form.
I sextonårsåldern hörde han Anarchy in the UK på radion och bildade tillsammans med Gusse Lanér och Mats Holtne bandet ”The Drag”. Två gitarrister och en sångare sjöng blev snart ett femmannaband där Kjellsson stod för basen. Inspiration hämtade de också från ”Motor City Five”, ”The Stooges” och andra amerikanska band. Låtarna framfördes på engelska och de ville inte förknippas med den svenska proggen. De slog igenom vid ett ”högstadiejippo” i Ronneby Folketshus där de lyckades chocka publiken med sitt ”larmande”. De blev några spelningar till med låtar som Sophisticated och Undertaker innan bandet upplöstes hösten 1978.
Kjellson fortsatte sedan med bandet ”Hog” tillsammans med nämnde Gusse och trummisen Olle Månsson. Efter flertalet spelningar och medlemskap i anrika Karlshamns musikförening ”Rockslaget” samt två album – Ashot of a lot (Däcka 1979) och Off the record (Däcka 1980) – slutade gruppen spela 1981.
1980- och 90-talen innebar tillfälliga jobb och planlösa studier. Och så blev det barn på 90-talet. Han arbetade ett tiotal år som lärare i Malmös ytterområden och öppnade sedan tillsammans med två kollegor en högstadieskola med ”estetiska förtecken”.
– Det skulle bli en skola som i mångt och mycket var motsatsen till den jag själv drömt mig bort ifrån, säger han.
Men efter nio år satte myndigheterna käppar i hjulet (inte Skolinspektionen dock). Idag framlever han sina vardagar som rektor för högstadiet på Strömsnässkolan i Markaryds kommun, ett arbete som innebär många utmaningar i ett polariserat samhälle.
Spelandet har fortsatt i nya konstellationer och vid sidan av låtskrivandet växte intresset för poesin. När han på åttiotalet arbetade på Lunds lasarett satte arbetskamraten Georg Cederskog Bruno K. Öijers dikter i händerna på honom. Kanske var det där han på allvar påbörjade det skrivande som ledde fram till debuten med diksamlingen Bakom söderväggen.